Påsken står for døren, og i dag, tirsdag, lanseres et helt nytt nettsted som skal hjelpe handelsbedriftene i Meløy.
- Mange er selvsagt usikre på hva som skjer dersom dette blir enda mer langvarig. Men vi hører også en del optimisme blant de handelsdrivende vi har kontakt med, sier Liv Toril Pettersen (t.v.) og Gitte F. Jonassen.
- Nå i begynnelsen er litt over 10 butikker med, men vi håper å få med rundt 30 totalt, sier daglig leder Liv Toril Pettersen i Meløy Næringsforum.
- Så er det serveringsstedene – de blir også invitert med. Og så skal nettstedet bygges ut med andre bransjer – virksomheter som selger varer og tjenester i Meløy. Kanskje er så mange som 100 bedrifter aktuelle for å være med.
Ingen sier nei
Fra i dag kan altså folk flest få lett kontakt med en rekke forretninger i Meløy, gjennom en felles handelsportal på internett. www.meloyhandel.no samler foreløpig butikker i handelsstanden, deretter langt fler. Navn, logo og kontaktinformasjon på ett sted, og lettvint å ta kontakt for å gjøre en handel og avtale transport til trappa.
- Ja, butikkene er positive – ingen har sagt nei til å være med. De tror dette kan ha betydning for deres omsetning og drift. Dette synliggjør handelsbedriftene, og når kundene finner dem samlet, blir det enklere. Men, så må jo den enkelte butikkinnehaver gjør jobben, både på nett og Facebook, og dessuten tilrettelegge videre for at kundene skal få varene hjem til seg, mener Liv Toril.
Ørnes sentrum møter påsken med langt færre besøkende kunder enn handelsstanden kunne ønske seg. Fra i dag skal en helt ny handelsportal på internett gjøre den lokale kundekontakten enda lettere.
Meløy er med
Det var i forrige uke at Meløy kommune, Meløy Utvikling KF og altså Meløy Næringsforum besluttet å finansiere byggingen, og ett års drift, av en helt ny nettside. Denne skal få en samlet handelsinformasjon, og vil gjøre det lettere for butikkene i Meløy å få kontakt med kundene, og omvendt. I en tid der strenge korona-restriksjoner gir meget store utfordringer for handelsvirksomhet.
- Dermed klarer vi å gjøre det samme i Meløy som i en rekke byer, nemlig å tilrettelegge for handel gjennom en slik portal på internett. Dette er Beredskapsrådet fornøyd med, sier hun.
- Når det gjelder transporten av varer hjem til folk, er dette noe den enkelte forretning må finne løsninger for, men det er ganske mange som har det oppe og gå allerede. Vi har dialog om ulike løsninger, opplyser Liv Toril og Gitte F. Jonassen i Meløy Frivilligsentral – hun hjelper i jobben med å fylle handelsportalen med stadig nye aktører.
Litt optimisme
- Hvordan står det egentlig til med handelsstanden denne påsken?
- Vi hadde et nettmøte rett før helgen, der om lag 10 lokale handelsdrivende deltok. Selvsagt opplever de nedgang, men vi hører også en del optimisme. Det er få som holder helt stengt, og vi ser ingen masse-permittering innen handel, slik det nærmest har vært i Bodø, mener Liv Toril.
- Og alle har en del åpent, slik at kundene kan få kontakt med dem og få hjelp. Noen opplever faktisk at handelen har tatt seg opp, sier Gitte.
Begge understreker dessuten hvor viktig det nå er å ha kontakt med kundene sine gjennom nettsider og sosiale medier.
- Men mange handelsvirksomheter i Meløy drev allerede med nokså små marginer før korona-restriksjonene – frykter mange for framtiden?
- Ikke frykter, men klart mange er usikre. For de hadde lite å gå på, og hvis dette varer veldig lenge, hva skjer da? Nei, det er ingen tvil om at hvis Meløy-folk ønsker at vi skal beholde lokale butikker og spisesteder, ja, så trenges det virkelig en dugnad framover! sier Gitte og Liv Toril.
Tekst og foto: Ny Næring
Comments